zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Istanbul

Istanbul

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Společnost Alia Vox vydala nový projekt gambisty Jordiho Savalla. Z dílny tohoto guru barokní hudby přichází velmi překvapivý projekt s názvem Istanbul, v němž nás seznamuje s hudební kulturou Osmanské říše v době, kdy se svými operami sklízeli úspěch Antonio Vivaldi a Georg Friedrich Händel, královský dvůr ve Francii okouzlovala hra Françoise Couperina a Johann Sebastian Bach spokojeně muzicíroval v Köthenu. V tuto dobu byla obrovská Osmanská říše teprve na počátku svého úpadku a v Istanbulu se střetávalo mnoho kulturních prostředí zemí, které byly pod sultánovou vládou. Mezi mnohými vazalskými zeměmi byla také Moldávie, jejíž kníže Dmitrij Cantemir zde nějaké čas pobýval. Tento vynikající hráč na tanbur sepsal Knihu o vědě hudební, kterou věnoval sultánovi Ahmadu III., v níž zachytil celou řadu skladeb zdejšího kulturního prostředí. A právě ty se staly základem této nahrávky. Savall je doplnil o hudbu sefardských Židů a Arménů, kteří tehdy tvořili významnou etnickou část Osmanské říše, a několika improvizacemi. Vznikl tak pestrý soubor hudebního odkazu převážně nemuslimských kulturních společenství orientálního „barokního“ Istanbulu.

Výjimečný projekt si žádá výjimečné obsazení, a tak přesto, že se projekt realizoval pod hlavičkou souboru Hespèrion XXI, jsou tu ze Savallových tradičnějších spolupracovníků jen flétnista Pierre Hamon a perkusionista Pedro Estevan. Na ostatní exotické nástroje si přizval celou řadu hudebníků, kteří se těmto orientálním žánrům věnují, takže nás v bookletu čeká celá plejáda převážně arabských jmen. Citlivá volba interpretů se jednoznačně vyplatila a celý projekt je nejen dramaturgicky dobře vystavěn, ale vlastní nahrávka skýtá nevšední poslech na skutečně vysoké profesionální úrovni. Tím Jordi Savall jasně ukazuje, že přesto, že jeho hlavní doménou je především evropská hudba do počátku 19. století, jsou mu stejně blízké také žánry, vzdálené od tradičního vnímání evropské hudební kultury. Nevšední a podmanivý zvuk orientálních nástrojů zanese posluchače do dob, kdy Osmanská říše vládla nemalé části evropského kontinentu a kdy byl Istanbul multikulturní metropolí, kde se setkávalo mnoho etnik, náboženství a v neposlední řadě také politika a intriky křesťanských králů barokní Evropy. Tato nahrávka s vůní exotiky určitě potěší všechny obdivovatele Savallových projektů, netradičních dramaturgií i zájemce o hudbu orientálních kultur.

ALIA VOX AVSA 9870
ISTANBUL
Dimitrie Cantemir – „The Book of the Science of Music“ and the Sephardic and Armenian musical traditions
Hespèrion XXI a hosté, umělecký vedoucí Jordi Savall
Nahráno v Collégiale de Cardona v Katalánsku 12. – 15. 3. 2009, zvuková režie Manuel Mohino
Celkový čas 73:03
Zdroj Hudební rozhledy 09/2010 - Lukáš Vytlačil

3.10.2010 22:10:27 Redakce | rubrika - CD boxy

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - CD boxy

Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby

Přebal alba

Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosav ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Anna K. představila svoje Údolí včel

Anna K. ve Fóru Karlín

Dlouholetá populární stálice na české hudební scéně, zpěvačka Anna K., po šesti letech opět vystoupila a to 25 celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 18. týden

Po strništi bos

Po strništi bos
Hořká komedie o válečných letech strávených na malém městě. Pražská rodina Součkových se mu celý článek

další články...