zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Padesátka Ivy Bittové

hudebnice Iva Bittová

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

„Snažím se prostě každý krok správně našlápnout," řekla nedávno Iva Bittová, která právě oslavila padesátiny a která se vzpírá jednoznačnému zařazení do umělecké kategorie. Zprvu herečka divadelní (Divadlo na provázku) i filmová (nejnověji hlavní ženská role ve filmu Alice Nellis Tajnosti), ale v posledních desetiletích především unikátní hudebnice (především zpěvačka a houslistka) , známá nejen u nás, ale především na zahraniční scéně.

Iva Bittová je bytostnou muzikantkou, sama je si zdrojem i nástrojem. Svým repertoárem zasahuje do různých hudebních žánrů od alternativy přes jazz, rock až po klasiku. Její hudba, často ozvláštněná vzdechy, smíchem, pláčem, chrčením a skřeky, rozhodně nepatří do středního proudu, ale při koncertě dokáže strhnout jakékoli publikum. Hudební projev Bittové je nezařaditelný. "Ráda zkouším všechno. Důležité je nebát se a nacházet v muzice především samu sebe. Když má muzikant správně otevřenou duši, tak ta ho vlastně vede sama," říká. Iva Bittová se narodila 22. července 1958 v Bruntále jako prostřední ze tří dcer Kolomana a Ludmily Bittových (její sestrou je Ida Kelarová) . Otec pocházel z jižního Slovenska a byl všestranný muzikant. Maminka vyrostla v jiném zpěvném kraji, Moravském Slovácku, a celý život zpívala v různých pěveckých tělesech. Díky rodinnému zázemí se Bittová dočkala muzikální průpravy už v dětství, její profesionální dráha ale vedla oklikou přes herectví. V Brně vystudovala hereckou konzervatoř, přes deset let pak působila v divadle Husa na provázku a objevila se i v několika filmech (Ostrov stříbrných volavek, Růžové sny). Upozornila na sebe ale hlavně rolí Eržiky v Baladě pro banditu, kterou debutovala v divadle a později ji ztvárnila i ve filmu. I této profesi má ale velmi ambivaletní vztah: "Nevěřila jsem, že je to povolání nebo práce, která by mne naplňovala tak jako hudba." Proto Bittová v 80. letech, na vrcholu svých hereckých úspěchů, opustila svět divadla i filmu a po letech opět vzala do ruky housle. Do povědomí vstoupila v nezvyklém duu s bubeníkem Pavlem Fajtem, se kterým i několik let žila a s nímž v roce 1987 vydala první desku. Následovala spolupráce s kapelou Dunaj, kde housle či violu nahradil masivní zvuk rockové sestavy. Za poslední roky přinesla muzikantka na hudební scénu mimo jiné písničkový projekt Bílé inferno (1997) s kytaristou Vladimírem Václavkem či album Ples upírů (2002) s holandským komorním orchestrem Nederlands Blazer Ensemble. Pracovně se potkala i s newyorským Bang on a Can All-Stars, se kterým koncertovala i v Carnegie Hall a natočila album Elida (2005). Vydala album s techno-houseovým DJ Javasem či japonským elektronickým producentem Susumuem Yokotou. Do klasické hudby vkročila s cyklem Leoše Janáčka Moravská lidová poezie v písních (2004), který natočila se Škampovým kvartetem, a rolí Dony Elvíry v Mozartově opeře Don Giovanni pronikla i do opery. Před dvěma lety natočila s Vladimírem Godárem album Mater a loni s ní spolupracoval kontrabasista Jiří (George) Mráz a pianista Emil Viklický na projektu Moravian Gems, v němž se vrátila k folklórním začátkům. Iva Bittová nyní pilně koncertuje s řadou různých spoluhráčů v rámci několika zcela odlišných hudebních projektů. Vystupuje sólově, v duu s česko-americkým kontrabasistou Georgem Mrázem i s jazzovým tělesem, v němž je doprovází například pianista Emil Viklický. Počátkem července ji zase na pražském koncertě doprovodili jazzový kytarista David Dorůžka a její šestnáctiletý syn, klavírista Antonín Fajt. Její další spoluhráčkou je pianistka Lisa Mooreová, vystupuje rovněž se Škampovým kvartetem. Stále koncertuje se slovenským souborem Solamente naturali a sborem bratislavské konzervatoře v projektu Mater slovenského skladatele Vladimíra Godára. " Absolvuje i 15 koncertů po celé Evropě v jednom měsíci, takže nyní se rozhodla trochu kumulovat energii – chystá se odpočívat v ve svém dočasném útočišti v lesích poblíž New Yorku, kam přesídlila z Moravy. Ale hned vzápětí se prý pustí do nového projektu ¨s newyorským orchestrem Bang On A Can - All Stars a další spolupráci plánuje také s americkým souborem Wendy Osserman Dance Company.

28.7.2008 22:07:06 JaSop | rubrika - Výročí

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 20 - sekce

DIVADLO

Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Literární tipy 20. týden

Nezávislý maestro Andrea Camilleri

Romantické hrady, Rýn a dívka jménem Lorelei
Hluboké údolí nejdůležitější evropské řeky je, kam oko dohlédn celý článek

další články...