Evangelium o Marii v české premiéře
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekEvangelium o Marii se dostává i na Hudební scénu Městského divadla v Brně. První uvedení v pátek 11. března, premiéra v sobotu 12. března 2016. Titul představuje jedno z vrcholných děl (nejen) východoevropského muzikálu.
Překlad pro českou premiéru vytvořil Mikuláš Bryan a kmenový režisér MdB Stanislav Slovák přizval ke spolupráci svůj neméně osvědčený tým – scénografa Jaroslava Milfajta, kostýmní výtvarnici Andreu Kučerovou, choreografy Hanu Kratochvilovou a Michala Matěje a dramaturga Jana Šotkovského. Zcela původní instrumentaci pro velký živý orchestr vytvořil Karel Cón, hudební nastudování je v rukou dirigenta Františka Šterbáka (druhým dirigentem bude Josef Javora).
V hlavních rolích uvidíte Radku Coufalovou nebo Markétu Sedláčkovou (Marie), Andreu Zelovou nebo Kristínu Vreckovou (Mladá Marie), Ondřeje Studénku nebo Jozefa Hruškociho (Ježíš) a Petra Štěpána nebo Dušana Vitázka (Jan).
Známý příběh o narození, životě i smrti Ježíše Krista vypráví tato maďarská rocková opera z roku 1991 neobvyklým pohledem. V centru veškerého dění zde stojí Marie, Ježíšova matka. Tématem se tak stává její osobní bolest a utrpení z těžkého údělu, kterým je její syn pověřen, ale také nekonečná mateřská láska a oddanost. Příběh se tak koncentruje na dva uzlové momenty Mariina života – moment „vánoční“, události týkající se Mariina neposkvrněného početí, Ježíšova narození a útěku celé „svaté rodiny“ do Egypta před Herodovou krutostí. A moment „velikonoční“ – Ježíšovo ukřižování a zmrtvýchvstání viděné plačícíma očima matky, která musí hledět na smrt svého syna.
Takřka oratorní tvar libretistů Pétera Müllera a Pétera Müllera Sziámiho, který stojí na mimořádně sugestivní poprockové hudbě jednoho z největších maďarských hudebníků 20. století László Tolcsvaye, svobodně mísí časové roviny – začíná Ježíšovým ukřižováním, aby se střihem vrátil k mladičké zamilované Marii. A vedle emocionálních rockových songů se do něj vejde i komediální výstup skeptického tria pastýřů i jazzrocková vypalovačka Heroda, ironicky se tázajícího, k čemu je nám vůbec dobrý nějaký Mesiáš…
V roce 1992 bylo dílo uvedeno na Nové scéně v Bratislavě v režii Jozefa Bednárika, kde zaznamenalo fenomenální úspěch dvě stě padesáti repríz, a inscenace tak stála na počátku slavné muzikálové éry v Československu. Česká premiéra na Hudební scéně Městského divadla v Brně 12. března 2016.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek
OPERA/ TANEC
Český hrdina premiéra Farmy v jeskyni
Mezinárodní soubor Farma v jeskyni uvede pohybovou satiru Český hrdina v režii Viliama Dočolomanského. Je o že celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Petr Sís - 75
GEN: Petr Sís
Portrét mezinárodně uznávaného autora knih pro děti, ilustrátora, grafika a tvůrce animovanýc celý článek