George Erml: Newyorské bary
autor: Z webu
zvětšit obrázekDalší z výstav cyklu Umění na papíře v kavárně Lucerna bude věnovaná fotografovi Georgi Ermlovi. Výstava s názvem Newyorské bary bude v kavárně instalována 28. dubna a potrvá do 1. června 2008.
Výstava připomene českému publiku bohužel nepříliš známého fotografa George Ermla. Výstava bude jen stručnou ukázkou díla českého fotografa, který ale již od roku 1980 žil v New Yorku. Současně je vzpomínkou na fotografa, jehož život náhle skončil letos 13. února. Výstava v Lucerně představuje malý výsek Ermlovy tvorby. Je malou částí i knižně publikované rozsáhlé práce, zachycující prostředí i lidi z newyorských barů. V tomto seriálu se Ermlovi podařilo zachytit postupně mizící a měnící se tvář barů, které tvořily významnou součást neuvěřitelné mozaiky New Yorku, podařilo se mu dostat hluboko pod povrch města, známý z turistických fotografii a dostat se do blízkosti lidí, se kterými jsme se „znali“ z dobré americké literatury….Citlivý divák najde v jeho fotografiích i ozvěny dobrého jazzu a blues s jeho smutkem. Výstava je smutně - bluesovým připomenutím díla, které se uzavřelo.
George (Jiří) Erml se narodil v roce 1945, po střední škole začal v roce 1964 studovat na pražské FAMU v prvním oficiálním ročníku tehdy nově zřízeného oboru umělecké fotografie. Již během studií se kromě osobní fotografické výpovědi, která inklinovala do jisté míry k surrealistickým tendencím, se věnoval fotografii architektury, portrétu – a s portrétem do jisté míry související fotografií uměleckých děl. Již před ukončením studia (v roce 1969) začal fotografovat díla českých sklářských výtvarníků a postupem času se stal stálým souputníkem a pozorovatelem práce významných představitelů „nové vlny“ českého sklářského umění převážně tvořené okruhem školy profesora Libenského. Ermlovy fotografie děl českých sklářů doprovázely jejich cestu ke světové proslulosti a současně budovaly autorovu pověst i mezi sklářskými výtvarníky ( a ovšem i mezi autory a vydavateli publikací) v zahraničí. Po odchodu do Ameriky také byla fotografie děl sklářských výtvarníků odrazovým můstkem k jeho další práci, která se postupně rozšířila i na další obory. Hodně se věnoval i fotografiím sochařských děl.
Jeho osobní fotografická tvorba zůstávala stále ve stínu jeho hlavní profesionální tvorby. To Ermla hlavně v poslední době dost tížilo, stejně jako se nedokázal vyrovnat s brutálním vstupem digitální fotografie na profesionální scénu. Pro své hluboké osobní zaujetí vysoce náročnou černobílou fotografii, ve které dosáhl skutečné virtuozity, dokázal v poslední etapě svého života odmítat i zajímavé zakázky klientů, kteří požadovali fotografie v digitálním provedení.
TIP!
Časopis 22 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Nové realismy
Pojmem nové realismy se rozumí širší spektrum dobově aktuálních realistických přístupů zahrnujících oblasti tv ...celý článek
Od Michelangela po Callota
Umění grafiky manýrismu je k vidění ve Valdštejnské jízdárně do 11. srpna 2024. Manýrismus se zrodil v I ...celý článek
Časopis 22 - sekce
DIVADLO
Recyclus coitus: neotřelé a mladé vidění světa
Divadelní soubor Maso krůtí představil v prostoru NoD svůj nový projekt RECYCLUS COITUS. Název projektu nemohl celý článek
HUDBA
Jamaron si brousí zuby na Prahu
Pro rockovou kapelu Jamaron to bude velký svátek! 28. května na Občanské plovárně zahájí letošní sérii Prague celý článek
OPERA/ TANEC
Janáček Brno 2020
Janáček Brno 2020
O 7. mezinárodním operním a hudebním bienále, které přibližuje život a dílo Leoše Janáčka celý článek