Labutí jezero na scéně Státní opery
autor: archiv divadla
Balet Státní opery Praha uvedl 29. března 2007 premiéru nejznámějšího klasického baletu Labutí jezero. První představení této sezóny se konalo 9. září, a to se stejnými hlavními protagonisty jako při premiéře, Nikolou Márovou a Michalem Štípou.
Pojetí baletu vychází z verze Lva Ivanova a Maurice Petipy. První a třetí jednání přepracované Pavlem Ďumbalou, šéfem baletu, je zcela rozdílné oproti pojetí Labutího jezera v Národním divadle. Pavel Ďumbala ponechal stejné jen pas de deux Prince a Odilie ve třetím jednání. Druhé a čtvrté jednání nastudovala v tradiční choreografii Hana Vláčilová, bývalá primabalerína Národního divadla.
Předehra baletu uvádí diváka do děje: krásná dívka je zakletá v labuť a poté pohlcena efektně vytvořeným jezerem v podobě ptáka. Potom následuje zdlouhavé první jednání. Ve sborových tancích se již na začátku projevily nedostatky souboru, který nebyl ve všech pasážích ztančený a působil nesourodě. Výraznou osobností je šašek (Jurij Kolva), který předváděl vysoké skoky, rychlé otočky i akrobatické prvky. Královna (Zuzana Stejskalová) působí svým atraktivním mladistvým zjevem spíše jako princova sestra než matka. Princ má v tomto jednání převážně roli pozorovatele, proto byl příjemnou změnou taneční výstup Prince v závěru jednání, kdy předvedl Michal Štípa své odlehčené skoky.
V druhém jednání bylo synchronně zatančené pas de quatre malých labutí a působilo radostně, jak to má být. Pozměněné pas de trois velkých labutí na pas de quatre bylo zajímavé, ale tanec labutí působil nesourodě.
V třetím jednání – na plese, předvedli tanečníci pět národních tanců. Zajímavě byl zpracovaný tanec ruský, který působil velmi živě, ve španělském tanci s partnery ohnivě zatančila Veronika Prokšová. Další tance neapolský, maďarský a polský však nejsou příliš dobře rozpoznatelné, ani dost výrazné. Vrcholem třetího jednání bylo pas de deux Prince v podání Michala Štípy a Nikoly Márové v roli Odilie. Nikola Márová v této náročné pasáži podala skvělý taneční i herecký výkon, byla neustále v očním kontaktu s Rudovousem ( Milan Boček), který ostražitě hlídal svou dceru.
Zápas Prince s Rudovousem v posledním jednání působil opravdově a dramaticky. Zvedačky Odetty zvládali dobře jak Princ, tak i Rudovous. Zápas končí porážkou Rudovouse za úsvitu, Odetta i labutě jsou vysvobozeny ze svého prokletí.
Představitelé hlavních rolí Nikola Márová a Michal Štípa tvoří dokonalý taneční pár. Jejich technické provedení bylo jak při premiéře, tak při dalších reprízách bravurní. Otočky Nikoly Márové jsou rychlé a čisté. Svými 32 fuettées zcela uchvátila publikum. Ztvárnila úžasně jak křehkou Odettu, tak zlověstnou Odilii, která působila vyzývavě a výsměšně, s ostrým zakončením póz. Michal Štípa jí jako partner poskytoval dokonalou jistotu a oporu, tančil s přirozenou noblesou a lehkostí. Jeho herecký projev byl přesvědčivý, postupně se měnil ze snílka v lovce a nakonec oddaně zamilovaného Prince.
V hlavních rolích tohoto baletu častěji vystupují sólisté Státní opery Ondřej Novotný a Anna Ščekaleva, kteří zvládají své role s technickou jistotou. Anna Ščekaleva se v roli Odetty od premiéry zlepšila, jak ve svém hereckém projevu, tak po technické stránce. Její podání Odetty je zajímavé a projevuje se v něm ruská škola.
Ve Státní opeře v dubnu 2007 tančili v hlavních rolích Daria Klimentová s Dmitrijem Gruzdyevem, první sólisté Anglického národního baletu. 30. dubna se představili další hosté, Andrea Kramešová a Filip Veverka z Opery am Rhein v Düsseldorfu. Všichni tito sólisté vystoupí na scéně Státní opery i v letošní sezóně. Představí se i další hosté, první sólistka Mariinského divadla ze Sankt Petěrburku Sofia Gumerova-Lazutkina a držitel mnoha mezinárodních ocenění, Stanislav Fečo.
TIP!
Časopis 22 - rubriky
Časopis 22 - sekce
DIVADLO
EGBDF: nevšední a hluboký zážitek
Městské divadlo Zlín je známé svou objevnou dramaturgií a častým uváděním českých novinek. Inscenace EGBDF (KD celý článek
HUDBA
Living Colour přivezou svou funkmetalovou smršť
Living Colour. Kultovní newyorská kapela, která zcela zásadně ovlivnila světovou hudební scénu, se po letech v celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 23. týden
Egypt (3/6)
Faraón a dobrodruh. V roce 1817 objevil Giovanni Belzoni v Údolí králů největší hrobku, rozsáhl celý článek