Don Juan in Prague redukovaný
autor: Z webu
Dlouho očekávaná premiéra mezinárodního projektu Don Juan in Prague proběhne již za pár dní. Přípravy jsou v poslední fázi a ve zkušebnách Národního divadla od pondělka minulého týdne intenzívně pracuje kompletní mezinárodní umělecký i technický tým. Mozartova opera Don Giovanni v nejsoučasnějším pojetí byla představena ve světové premiéře 22. října 2006, symbolicky na scéně Stavovského divadla.
V inscenaci není tentokrát pozornost upřena na titulní postavu, ale na Donnu Elvíru, jejíž role byla svěřena výjimečné dámě tuzemské hudební scény – zpěvačce, houslistce a herečce Ivě Bittové. Úprava a režie Davida Chamberse, divadelního režiséra a producenta, plně zachovává Mozartovu partituru i Da Ponteho libreto a zároveň používá počítačově generovanou hudbu.
Netradiční moderní pojetí vysvětluje David Chambers slovy: „Mozart byl ve své době tím, čím jsou dnes rockové hvězdy. Chceme proto divákům nabídnout soudobou vizi největší opery, jaká kdy byla napsána.“ Na inscenaci se přímo na scéně podílí smyčcové kvinteto (členové Agon Orchestra) pod taktovkou Petra Kofroně, jehož výsledný zvuk je digitálně upraven. Autorem aranžmá a digitálních partů je novozélandský elektronik Matthew Suttor.
Projekt vzniká v česko-americké koprodukci festivalu Struny podzimu, Národního divadla v Praze, The Brooklyn Academy of Music New York. Po premiéře ve Stavovském divadle bude uveden i na prestižním festivalu Next Wave v New Yorku.
První hudební zkoušky proběhly v Praze již na začátku července. Od té doby český i americký tým komunikoval na dálku, přes Atlantický oceán. V pondělí 9. října vstoupily přípravy do závěrečné fáze a kompletní mezinárodní tvůrčí tým intenzivně pracuje ve zkušebnách Národního divadla a v secesní budově pražského Hlaholu. Přední operní pěvci z USA zkoušejí s Ivou Bittovou, které byla svěřena hlavní role Donny Elvíry. Dílny Národního divadla finišují s přípravami kostýmů a scény.
Vzhledem k nečekaným změnám ve vedení Národního divadla však došlo k časovým posunům v plánu příprav projektu. Tyto změny se odrazí na podobě některých technických složek představení – byly redukovány původně zamýšlené videoprojekce a světelný design, nebude plně využit mobilní systém scény. Přes tyto změny bude umělecká výjimečnost projektu zachována. „Nejedná se o změny zásadního rázu. Pevně věřím, že i přes tato mírná omezení si diváci díky profesionálním výkonům všech umělců a práci celého přípravného týmu odnesou silný a výjimečný zážitek,“ vzkazuje režisér inscenace David Chambers.
Časopis 25 - rubriky
Časopis 25 - sekce
DIVADLO
Cenu Marka Ravenhilla získal Adam Svozil
Inscenace textu Autorka skotské dramatičky Elly Hickson uváděná v Jihočeském divadle v režii Adama Svozila zís celý článek
HUDBA
Michael Kocáb: Povídali, že mu hráli (+bonusy)
Kocáb 70: reedice jeho prvního sólového alba, na CD s osmi bonusy. Michael Kocáb je jako instrumentalista, zpě celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Festival Landscape ze Žižkova do Malešic
Landscape festival se vrátil do Prahy, po loňském ročníku na Vysočině jej hostití česká metropole a jako v pře celý článek