Czech Clarinet Quartet
autor: archiv
Soubory nástrojů téhož druhu jsou zvláštním fenoménem komorní hudby. Existuje pro ně ovšem méně literatury, než pro zavedené smíšené sestavy (smyčcové kvarteto, dechové kvinteto aj.). Někdy se takové soubory sestavují ad hoc, ale působí i stálé. Psali pro ně i Mozart a Beethoven, liboval si v nich Antonín Rejcha i četní skladatelé 20. století. Takových děl však přece jen není tolik, aby se pro ony sestavy neupravovala hudba, vytvořená původně pro jiná obsazení. To udělalo i České klarinetové kvarteto, když dalo celé CD dohromady z úprav dvanácti polyfonních skladeb z renesance a baroka. Jednu z nich upravil Radek Baborák, jedenáct jich transkribovali členové souboru sami. Nejvíc varhanních a cembalových, ale i původně vokální. Znějícím výsledkem jsou zvukové tvary, jež mají velmi daleko k dnes tolik preferovaným, tzv. autenticistickým snahám. Je to barevná transpozice velmi neobvyklá, ale přece půvabná. Díky pečlivé souhře rytmické, dynamické i témbrové výkon působí jako varhany s klarinetovým témbrem bez vibrata či jiných náznaků romantického nebo moderního výrazu. Rychlejším skladbám sluší živá tempa, jež převážně volí, krásně zřetelná jsou všechna hlasová vedení v polyfonii. Kdyby se podrobně zkoumal vznik toho, co klarinetisté hrají, ukázaly by se asi zvláštní autorskoprávní problémy.
Těšilo mne, že rovněž těžili z mé edice Varhanní fugy českého baroka a klasiky, jež vyšla ve třech vydáních v letech 1975, 1984 a 1992 v Pantonu. Nahráli tu vlastní transkripce anonymní Fugy g moll, již jsem transkriboval z rukopisného varhanního sborníku 18. století a Fugu a moll s chromatickým subjektem snad od B. M. Černohorského. Zachovala se jen jako fragment, v intencích formy a slohu jsem k ní dokomponoval závěrečné takty 50 až 60. To všechno je uvedeno ve vydavatelské zprávě k I. a II. vydání, kterou Panton v III. vydání vypustil, takže můj autorský vklad tu není zřejmý. České klarinetové kvarteto by však mělo dbát na to, aby svůj repertoár dokumentovalo úplně. Nepůsobí dobře, když u poslední skladby uvádí pouze skutečnost, že jde o Preludium a fugu z Bachova Dobře temperovaného klavíru. Chybí tam údaj, že je to u Bacha dvojice č. 12 f moll z I. dílu Dobře temperovaného klavíru; také některá jiná díla nejsou dokumentována správně či přesně. To jsou však jen problémy kolem titulů; hudební kráse nahrávek nic neubírají.
CLARTON CQ 0077-2-131
Czech Clarinet Quartet, POLYPHONY, Giovanni Gabrieli, Canzon, William Byrd: English Dance Suite, Giovanni Pierluigi da Palestrina, Ricercar, Andrea Gabrieli, Due Ricercari, Jan Pieterszoon Sweelick, Variace na „Mein junges Leben hat ein End…“, Anonym, Fuga g moll, Bohuslav Matěj Černohorský, Laudetur Jesus Christus, Fuga a moll s chromatickým subjektem, Fuga a moll, Johann Sebastian Bach, Contrapunctus II z Umění fugy BWV 1080, Contrapunctus IV z téhož díla, Johann Sebastian Bach: Preludium a fuga f moll z I. dílu Dobře temperovaného klavíru BWV 857, České klarinetové kvarteto (Jindřich Pavliš, Luboš Boura a Vojtěch Nýdl – klarinety, Petr Valášek – basklarinet.
Nahráno ve studiu Korunní Českobratrské církve evangelické v Praze na Vinohradech, mastering Lumír Hrma. Celkový čas 43:25
Časopis 44 - rubriky
Časopis 44 - sekce
DIVADLO
Jihočeské divadlo: kulturní srdce jižních Čech
Prezentace Jihočeského divadla vznikla ve spolupráci s Jihočeským krajem, Jihočeskou centrálou cestovního ruch celý článek
HUDBA
Hudební tipy 44. týden
Doupě Divokýho Billa
Populární folkrocková skupina v nové sérii hudebních pořadů z pražského klubu Doupě. R celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Komedie Happy-Go-Lucky
Happy-Go-Lucky
Je těžké být šťastný? Sally Hawkinsová v hlavní roli britské komedie Mikea Leigha, nominovan celý článek