Jiří Jirmal: SHINY DAY
autor: archiv
zvětšit obrázekKytarista, skladatel a pedagog Jiří Jirmal je ročník 1925. Málokdo sice ví, že jeho vlastní jméno je běžné české Jiří Novák; zato každý, kdo jen zavadil o swingovou hudbu, zná Jirmala jako vynikajícího týmového hráče orchestrů Arnošta Kavky, Zdeňka Bartáka st., Ladislava Habarta a Karla Vlacha (s jeho orchestrem nahrával desky s filmovou hudbou v letech 1956 až 1964). Jirmal se ovšem uplatnil i ve sféře vážné hudby: sólově vystoupil s Českou filharmonií, s orchestrem FOK i s dalšími českými tělesy, a samozřejmě vystupoval často také v recitálech jako sólista.
Vydáním kompaktního disku Shiny Day porazil Jirmal chvátající čas: v pětaosmdesáti letech natočil osm, resp. s bonusem devět vlastních skladeb, jež pochopitelně stylově spadají zcela pevně do swingové hudební řeči, ale ani zdaleka nejsou jen konvenčním odvarem produkce, která ve světě vládla v minulém století. Improvizace nikde nepřekročí stylovou hranici swingu, ale jsou hudebně zajímavé a ukrývají v sobě schopnost zaujmout i mladé posluchače: těm totiž nabídne poslech Jirmalova disku přinejmenším příjemnou hodinku oddechu, zatímco pro nás, kteří jsme vyrůstali s Glennem Millerem a Karlem Vlachem, jsou Jirmalovy nahrávky jednak přesvědčivým příkladem pevně zakotveného způsobu hudebního myšlení, jednak ukázkou dokonalé kytarové hry, z níž nezaslechnete žádný pazvuk. Ve světě dobře známý Jirmalův žák (Jirmal učil na pedagogické škole a v Lidové škole umění, na Pražské konzervatoři a dlouhodobě rovněž na Vysoké hudební škole v německém Saarbrückenu) Rudolf Dašek napsal do bookletu anglický text, shrnující v kostce Jirmalovy zásluhy, v němž oprávněně zdůrazňuje tvořivý a inovační charakter skladeb a nahrávek i koncept, který kombinuje různé elementy klasické a jazzové hudby. Každý jazzový muzikant nepochybně ocení Jirmalovo dokonalé frázování. Milým přídavkem je „zpěvní“ bonusové číslo (Hide And Seek), v němž si „místo nepřítomné Elly Fitzgeraldové“ zazpíval Jirmal sám. Na přípravě disku spolupracovali jako aranžéři Michal Uhlíř (usedl i u kláves) a zmíněný už Rudolf Dašek, a dále saxofonista Tomáš Remek a u bonusu i autor anglického textu Milan Pazourek. I jejich výkony se sluší po zásluze pochválit. Největší uznání patří ovšem protagonistovi: Jirmal si do vysokého věku zachoval nejen neúnavnou muzikantskou aktivitu, ale i schopnost neustále obnovovat svůj tvůrčí potenciál a vystavovat ho znovu a znovu kritickému pohledu odborné i laické veřejnosti.
Vytknout před závorku lze snad jen dvě poznámky: na obalu disku, který Jirmal sám produkoval, chybí údaj o celkovém čase, a firma Bärenreiter je jednou uvedena s nepřehlasovaným písmenem A (v poznámce Rudolfa Daška) a po druhé jako Baerenreiter (na zadní straně); bylo by rovněž na místě uvést, kdo ze tří aranžérů tu kterou skladbu upravil. To jsou ovšem opravdu pouhé maličkosti, které příznivý dojem z celku nijak neoslabují.
JIŘÍ JIRMAL ve spolupráci s nakladatelstvím Karez; (bez kat. čísla) SHINY DAY
Swinging quitar, Simplicitas, Rondo, Meditation, One Face, Promenade, Shiny Day, Samba Carnival + Bonus – Hide and Seek. Jiří Jirmal – klasická kytara, skladba, hudební aranžmá, Tomáš Remek – saxofony, Milan Pazourek – texty, Michal Uhlíř – klávesy a programování. Celkový čas neuveden. Zdroj Hudební rozhledy 03/2011 - Petar Zapletal
TIP!
Časopis 22 - rubriky
Články v rubrice - CD boxy
Musica Antiqua Praha komplet všech alb
V roce 1982 založil hudebník a muzikolog Pavel Klikar soubor Musica Antiqua Praha, který se rychle stal zjeven ...celý článek
Časopis 22 - sekce
DIVADLO
Miloše Formana připomene inscenace Forman
Letní scéna Musea Kampa uvede 18. a 19. června 2024 premiéru nové inscenace Forman. Pod taktovkou režisérky Ad celý článek
HUDBA
Jamaron si brousí zuby na Prahu
Pro rockovou kapelu Jamaron to bude velký svátek! 28. května na Občanské plovárně zahájí letošní sérii Prague celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 22. týden
Mýty a fakta historie - Egypt (2/6)
Prokletí Tutanchamona. Příběh nejslavnějšího archeologického objevu vše celý článek